Mag ik met de knijpers juf?

Home/Onderwijsmateriaal/Mag ik met de knijpers juf?

“Grote pincetten voor de fijne motoriek, ze prikkelen mijn fantasie. Ik heb er twee meegenomen naar school en leg ze op de tafel in mijn klas. Eens kijken wat de kinderen er van vinden en wat ze ermee verzinnen…”, aldus Karin Stolk, gastblogger van deze maand.

Mag ik met de knijpers, juf?

Mijn groep bestaat uit 32 leerlingen, groep 0-1-2. Er zijn dus door deze verschillende leeftijden verschillende behoeften en ontwikkelingsfasen en dat is heel goed te merken. De oudste kinderen pakken de pincet meteen goed vast en gaan ermee experimenteren. Jongere kinderen kijken eerst wat het is en hoe het werkt, anderen kijken de kunst van elkaar af. De bak met kralen staat op tafel en de kinderen zijn meteen heel actief aan het sorteren in plaats van rijgen. Ze hebben er veel plezier in en ze willen allemaal ‘met de knijpers’ die ochtend. Dat komt goed uit want ik wil zien wat ze er allemaal mee verzinnen!

In de hoek van de vensterbank ontdekt een van de kinderen een dode vlieg. ‘Met die nieuwe knijper durf ik hem wel te pakken juf!’ En ja hoor, de vlieg wordt opgepakt en netjes buiten gezet. Ze halen de hele ochtend met veel plezier verdwaalde stukjes Lego uit de K’nexx bak, verdwaalde dingen uit de zandtafel, propjes van de grond, wormen uit de aarde, zaadjes uit oude bloemen, knijpen stukjes koek tot kruimels en ontdekken zo een heleboel.

‘s Middags heb ik voor een groepje een sorteeropdracht klaargezet: een bakje kralen mogen ze sorteren op kleuren die op tafel liggen. Als de kleuren gescheiden zijn komen de vormen erbij, daarna leggen we ze in groepjes en tellen we hoeveel het er zijn. In bakjes leg ik cijfers, vormen en kleuren en ze mogen nog verder sorteren met de pincetten.

Als de bakjes klaar zijn gaan ze een ketting rijgen in een patroon van deze kralen en kan een ander groepje met de pincetten aan de slag. Andere kinderen zijn met de Ministeck bezig en willen graag proberen of ze de stukjes ook met de pincet kunnen oprapen. De kinderen uit de huishoek komen vragen of ze de pincet al mogen gebruiken want de patat is klaar en te heet om vast te pakken.

De pincetten zijn de hele dag goed in gebruik, de kinderen zijn erg blij met dit nieuwe materiaal!

Nog meer tips:

  • Sorteren op één of meerdere eigenschap(-pen) (bv kleur, vorm, grootte, materiaal)
  • Iets ergens uit laten halen of juist instoppen (gebruik rekenbegrippen als meten, sturen, passen)
  • Buiten zoeken naar kriebelbeestjes, steentjes, schelpjes in de zandbak, …
  • Kleine schatten tussen de mat vandaan ‘peuteren’
  • Stukjes in of juist uit de sneeuw halen
  • Kralen op de kralenplank leggen
  • Elastiekjes op een kralenplank, geobord of spijkerplank plaatsen

Deze pincetten prikkelen niet alleen de fantasie, maar de kinderen oefenen ongemerkt hun fijne motoriek. Door de uitsparingen die op de handvatten zitten, kunnen alle kinderen hem goed vast (leren) houden.
De pincetten zijn 15 cm lang en in vele kleuren leverbaar.  In mijn klas zijn ze er erg blij mee!
 Juf Karin Stolk
Karin Stolk, moeder van 3 mooie kinderen, is al 25 jaar leerkracht op de basisschool. 
Het lesgeven doet zij al die jaren met heel veel plezier. Daarnaast heeft zij Kinderpraktijk Bij Kee 
in Nieuwerkerk ad IJssel. 
By | 2017-05-23T13:57:41+00:00 maart 26th, 2017|Onderwijsmateriaal|0 Comments

Leave A Comment