Naar de brugklas

Daar ga je dan…  Voor het eerst naar de middelbare school. Wat staat je allemaal te wachten? Jij weet het niet.
En eigenlijk…  Ik weet ’t ook niet meer precies. Er is zo veel veranderd de laatste jaren.

Niet elke brugklasser loopt met een overvolle schooltas.
Veel brugpiepers hebben alleen nog maar hun iPad als boekentas.
Daar kunnen maar weinig docenten, ouders en ook kinderen aan wennen.

Jij hebt ook een iPad.
Dus te veel boeken in je tas.
Nee, dat heb jij niet.

Wat mij betreft heb je te weinig eten en drinken bij je.
Maar dat is -volgens jou- niet waar.
Want je kan op school van alles kopen.
En hoe stom is een broodtrommel?
Nou, heel stom.
Je fles water mag wel mee.
Gelukkig.

Die boekentas hebben we nu wel gehad.
Je boeken kan je dus niet vergeten.
Dat is voor jezelf -maar ook voor je ouders- een fijn idee.

Wat dacht je dan van elk uur wisselen van lokaal, vak en docent?

Je ziet er nu al tegenop.
Het eerste uur heb je Nederlands.
Het tweede uur Frans.
Daarna heb je Wiskunde.
Daarna…
Je weet het nu al niet meer…

Geen probleem.
Huh? Geen probleem?
Nee, zeker niet.
Want er zijn genoeg anderen die het wel weten.
En anders kijk je in je agenda.
Of op de app van school.
Magister of Somtoday of welke jouw school dan ook gebruikt.

Maar die vele wisselingen en verschillende vakken en docenten…
Wat een gedoe…
Nee, joh!
Zie het positief.
Je hebt op de basisschool vast wel eens een jaar gehad met een juf of meester waar je geen klik mee had.
Of hij of zij met jou.
Maar daar moest je het wel een schooljaar mee doen.
Dat was vast een pittig jaar.

Nu heb je die docent -waar je geen klik mee hebt-
maar 50 minuten per dag en ook maar een paar keer per week.
Natuurlijk heb je wel een mentor (of coach) die je vaker ziet.
En als er iets aan de hand is. Waar je heen kan gaan.Dit geldt natuurlijk ook voor de vakken.
Taal -bijvoorbeeld- was op de basisschool niet je ding.
En het kwam steeds weer terug; taal, lezen, spelling…En nu; nu heb je Nederlands.
Weer maar 50 minuten.
En daarna heb je Frans.
Ik weet ’t, ook een taal.
Maar een veel leukere taal.
Die je wel ligt.
En je docent legt het leuk en goed uit.

Dus…

Je gaat gewoon een onwijs leuke tijd hebben in de brugklas!

 

Groetjes,
Sonja de Lange, gastblogger

 

Sonja de Lange heeft jarenlang met veel enthousiasme en plezier gewerkt op een school voor Speciaal Basisonderwijs. Daar heeft zij veel van de verschillende kinderen geleerd.

Zij heeft daar ontdekt dat ze het meeste energie krijgt van de stralende ogen die kinderen krijgen als ze weer plezier krijgen in het leren. Bijvoorbeeld omdat ze ineens snappen wat en waarvoor ze het doen! En dat ze weer trots op zichzelf worden en zeker op wat en hoe ze iets doen. Van deze passie heeft zij haar werk gemaakt.

Je kunt meer lezen over Sonja en haar werk op de website van Alphabeter.