“Onze zoon kreeg pas digitale hulp op het voortgezet onderwijs, de basisschool wilde er niet aan meewerken. Zijn we er nu te laat mee begonnen?” vroeg Erik, vader van Jeroen (12) aan mij.
Erik is niet de enige ouder die zo’n vraag heeft. In mijn werk als dyslexiespecialist, docent en ICT-adviseur kom ik die vraag bijna dagelijks tegen. En niet zo gek, want er verandert elke paar maanden wel iets. Door alle verschillende hulpmiddelen en aanbieders zie je als ouders soms door de bomen het bos niet meer. Inmiddels heb ik door de jaren heen veel ouders en kinderen geadviseerd en ik deel graag mijn drie belangrijkste tips met je.
1. Welk hulpmiddel kies ik voor mijn kind?
Er zijn verschillende mogelijkheden om uit te kiezen. Op internet zijn er verschillende overzichten te downloaden. Dit overzicht is heel duidelijk. Als jouw kind van één van deze hulpmiddelen gebruik gaat maken, is het aan te raden om op school en thuis met dezelfde hulpmiddel of programma te werken. Je kind kan dan thuis gewoon verder zijn werk afmaken of studeren voor een toets. Overleg met school is dus wel nodig, hoe moeizaam het soms ook gaat!
Een daisyspeler wordt vaak geadviseerd. Dit komt omdat een daisyspeler het meest bekend is als hulpmiddel en omdat het vaak nog vergoed wordt door de zorgverzekeraar na afloop van een dyslexiebehandeling. Met een daisyspeler kun je naar boeken luisteren. Dat kunnen schoolboeken zijn of leesboeken. Deze ingesproken schoolboeken kun je zelf huren bij Dedicon of de school doet dit voor jouw kind. Maar een daisyspeler is het niet altijd het beste hulpmiddel voor elk dyslectisch kind. Heb je alleen problemen met (vlot) lezen, dan kan een daisyspeler een uitkomst zijn.
Heb je naast ondersteuning bij het lezen ook hulp nodig bij het tekstbegrip, spellen, schrijven en studievaardigheden, dan kom je al snel terecht bij een computer of laptop met aangepaste software. Sommige kinderen hebben genoeg aan de spellingcontrole van Word. Maar meestal is meer ondersteuning nodig. De meest gebruikte dyslexie-software zijn: Kurzweil, Sprint, WoDy, L2S, Claroread, AppWriter en Spika.
2. Wanneer begin je met digitale hulpmiddelen bij dyslexie?
Het protocol Leesproblemen en Dyslexie geeft aan dat digitale hulpmiddelen kunnen worden ingezet vanaf groep 5. Natuurlijk heeft niet elk dyslectisch kind vanaf groep 5 deze ondersteuning al nodig. Sommige leerlingen kunnen op de basisschool heel goed zelfstandig hun school- en werkboeken lezen, maar anderen moeten steeds worden voorgelezen. Voor de laatste groep is het dan zinvol om na te gaan denken over hulpmiddelen. Het fabeltje: ‘daar worden kinderen lui van’ hoor ik nog steeds, maar is echt achterhaald! Ook kun je dyslexie-software inzetten bij het schrijven van opstellen, werkstukken of boekbesprekingen. Door de auditieve hulp en de handige spellingcontrole schrijf je veel betere verslagen en uiteindelijk gaat het daar toch om. Een laatste groep leerlingen heeft pas digitale hulp nodig op de middelbare school, als er nog meer vreemde talen en leeswerk om de hoek komen. Het is dan al wel handig als je in groep 8 hebt kunnen oefenen met het computerprogramma of de daisyspeler.
3. Het beste advies
De Keuzewijzer Dyslexiesoftware die je hier kunt downloaden is een handig schematisch overzicht voor het vergelijken van de beschikbare hulpmiddelen. Het schema houdt rekening met de functies van het hulpmiddel, de ernst van de dyslexie en het schooltype dat een kind volgt.
Het beste advies? Probeer de verschillende software altijd uit!
Heb je extra hulp nodig bij het kiezen van het juiste hulpmiddel? Je kunt mij altijd een mail sturen met je vraag, zodat ik je verder kan helpen. Als je naar mijn website gaat, vind je daar alle gegevens. Onthoud: mailen of bellen mag altijd!
Nu heb ik nog een vraag.
Laat je reactie hier achter! Daar ben ik erg blij mee….. en… delen van dit blog is altijd fijn!